Vijf tips om het containertransport beter te laten verlopen

Containertransport: het is en blijft een hectische business. Er zijn ook ontzettend veel handelingen die verricht moeten worden om een container op te halen bij het depot van de klant en af te leveren bij de terminal (of andersom). SKB Logistics is al jarenlang actief als vervoerder van containers van de klant naar de havens en omgekeerd. Ons bedrijf heeft het aantal handelingen door de jaren heen gestaag zien groeien. Tijd om betrokken organisaties 5 tips te geven waarmee het transport verbetert.


De handelingen

Als jij denkt dat een container vervoeren bestaat uit maar een paar handelingen, dan heb je het mis. Er komt ontzettend veel bij kijken. In vogelvlucht:

  • de opdrachtgever stuurt de order (een volledige transportorder met data, laad-losplekken, speciale verrichtingen); T1-document; wegvoering; bewijs van vrijstelling;

  • de vervoerder voert die in in het systeem;

  • de vervoerder vraagt eventuele ontbrekende gegevens op;

  • de vervoerder checkt vooraf of de container al op terminal is en of de vrijstelling die de opdrachtgever moet regelen nog geldig is;

  • de vervoerder boekt een tijdslot waarbinnen de container opgehaald kan worden;

  • als alle gegevens compleet zijn kan de chauffeur de container en het bijbehorende papierwerk ophalen binnen het tijdslot (terwijl de chauffeur onderweg is worden vaak de bovenstaande zaken uitgezocht, gecontroleerd en geregeld);

  • in dit hele traject communiceert de planning van de vervoerder continu met de opdrachtgever over vertragingen (door ook weer talloze oorzaken);

  • de container komt uiteindelijk aan bij de klant en wordt daar geleegd;

  • onze chauffeur brengt daarna de lege container voor de opdrachtgever naar een terminal voor opslag en rijdt dan weer door naar de volgende terminal of depot voor de volgende rit.

En dit proces geldt voor alle 40, 60 of 80 containers die op een dag tegelijkertijd op een vervoerdersplanning begeleid worden. Er is een grote afhankelijkheid van elkaar: als de klant een belangrijk gegeven niet aanlevert dan kan de vervoerder niet verder. Laat de vervoerder een steek vallen bij bijvoorbeeld de invoer (rit op verkeerde datum) dan is er ook een flink probleem (lees ook ons blog over de vijf grootste ergernissen). Hoe kun je dit proces zo goed mogelijk laten verlopen? Onze vijf tips: Tip 1: Lever alle gegevens van het transport goed aan Wil je als opdrachtgever de container soepel op tijd op de locatie? Bereid dan het transport goed voor: maak een volledige transportorder, lever in één ronde alle gegevens aan: transportorder, T1-document; wegvoering; bewijs van vrijstelling. En zorg dat alles op tijd ingevoerd is in Portbase. Tip 2: Boek meerdere transporten die op elkaar lijken bij één vervoerder Veel opdrachtgevers maken gebruik van meerdere vervoerders. Verdeel de ritten zo efficiënt mogelijk onder de vervoerders. Ritten die (ongeveer) dezelfde laad- en losadressen hebben kun je het beste bij één vervoerder onderbrengen. Mocht er op een van de ritten een onverwachte vertraging plaatsvinden dan kan er onderling gedraaid worden om per saldo zo efficiënt en snel mogelijk de container te leveren. Tip 3: Hou een vast pakket aan transportritten met vaste los- en laadadressen bij een vaste vervoerder Hoe vaker een vervoerder dezelfde rit uitvoert, hoe beter hij de ins-and-outs van de rit kent. De knelpunten die vaak voorkomen, vertragingen die er regelmatig zijn, de steekjes die een opdrachtgever hierin weleens laat vallen. Het transport zal steeds soepeler en met steeds minder onderling overleg vlekkeloos kunnen worden uitgevoerd. En daar wordt iedereen blij van. Tip 4: Neem de tijd om alle noodzakelijke handelingen uit te voeren Als opdrachtgever heb je ook handelingen te verrichten. Hele belangrijke zelfs. Voer deze vooral ook uit. Ervan uitgaan dat de onderstaande zaken ‘vast wel geregeld zijn’, is een slechte uitgangspositie. ‘Ik hoor wel van de vervoerder of er iets mis is’ is niet verstandig. Want dan is de vertraging eigenlijk al een feit.

  • Controleer of de vrijstellingen geregeld zijn en of die nog geldig zijn

  • Controleer of de gereserveerde lege containers ook daadwerkelijk beschikbaar zijn

  • Controleer of de volle container in de haven al op de kade staat

  • Controleer of de lege container die ingeleverd moet worden al aangemeld is op een terminal


Tip 5: Reserveer op tijd jouw transportrit De transportmarkt is grillig. Zo is het rustig, zo is het druk. Reserveer of boek op tijd jouw transportrit. Zo kan de vervoerder daar vast rekening mee houden in de planning. En als opdrachtgever heb je meer kans dat jouw transport uitgevoerd wordt. Zo kunnen we samen op weg.


Dit blog van SKB Logistics is een oproep tot meer begrip voor elkaar en voor meer samenwerking. Beide partijen zullen hun eigen taken goed moeten uitvoeren om tot het gewenste resultaat te komen: een container die op tijd geleverd wordt zonder een groot aantal stresscontacten tussen de planning van de vervoerder en de planning van de opdrachtgever. SKB Logistics is een containertransportbedrijf dat werkt op basis van een goede samenwerking en wederzijds vertrouwen. Wij zijn van mening dat je in die situatie gezamenlijk iets opbouwt: stabiel transport, scherpe maar gezonde tarieven, elkaar verder helpen in lastige situaties (tekorten of overschotten of een vergeten spoedklus) en een veilige wegsituatie. Wij zijn geen prijzenduikers, we bieden niet op veilingsites. Goed transport voor een goede, scherpe prijs.


Neem eens contact met ons op voor een offerte op maat: + 31 85-1117650 of info@skblogistics.nl.