top of page

Vijf grote ergernissen van transportplanners

Containervervoer is een hectische business. Het aanbod van lading varieert, de prijzen voor het vervoer wisselen en nieuwe wetgeving is schering en inslag. Om maar een paar zaken te noemen. Toch wordt veruit het grootste deel van de goederen in de wereld vervoerd in containers. SKB Logistics is een wegvervoerder van containers. En wij zitten midden in die hectische wereld. In dit blog bespreken we de grootste ergernissen in het wegvervoer van containers om een inkijkje te geven in de dagelijkse praktijk.



De opdrachtgeverszijde – de vervoerderszijde

Ergernissen zijn er altijd als partijen met elkaar samenwerken. In ons vak geeft de opdrachtgever een opdracht om een volle container op te halen, te vervoeren naar hun depot of magazijn in Duitsland of België, daar te laten lossen en dan de lege container in te leveren bij een terminal. De vervoerder regelt vervolgens een ander rit retour naar Rotterdam of Antwerpen voor vaak een andere klant. Dit noemen we ‘one way vervoer. Waar zitten nu de grootste ergernissen in dit traject?


1: De container wordt niet op tijd geleverd

Met stip op één de grootste ergernis van de klant. De container is er niet op de afgesproken tijd. En natuurlijk kan het soms gebeuren door overmacht (files, terminals die niet werken door storm) maar als het 5 keer in één week fout gaat door slechte planning of foute invoer van gegevens aan de vervoerderszijde, dan is de lol er snel af.


2: Er is niet op tijd aangegeven dat het transport vertraging oploopt

Een begrijpelijke ergernis van de opdrachtgever. De container zou er om 14.00 uur moeten zijn, maar is er nog niet. Er staat een losploeg te wachten. En nu moet je zelf ook nog gaan bellen naar de vervoerder waar de container is…….! Heel vervelend. Als je dit eerder had geweten had je misschien nog iets kunnen regelen. Terecht punt. Maar aan de vervoerderskant zijn er net zo goed ergernissen.


3: De juiste en volledige documentatie is niet op tijd aanwezig Vervoerders zijn afhankelijk van de juiste en volledige gegevens van de opdrachtgever. Dat zijn de volgende gegevens:


  • Een volledige transportorder (data, laad-losplekken, speciale verrichtingen)

  • T1-document

  • Wegvoering

  • Bewijs van vrijstelling

Zijn deze zaken niet of niet volledig aangeleverd, dan vertraagt dat het proces. De klant moet ze ook op tijd in Portbase zetten.


4: De opdrachtgever heeft de te verrichten handelingen niet gedaan

Ook de opdrachtgever heeft handelingen te verrichten in het proces. Natuurlijk het transport boeken en de spullen daarvoor aanleveren naar de vervoerder. Maar ook:


  • Controleren of de vrijstellingen geregeld zijn en of die nog geldig zijn;

  • Controleren of de gereserveerde lege containers ook daadwerkelijk beschikbaar zijn;

  • Controleren of de volle container in de haven al op de kade staat;

  • De lege container die ingeleverd moet worden aanmelden op een terminal.

Als de opdrachtgever deze handelingen niet verricht, komen de gevolgen ervan bij de vervoerder te liggen. De vervoerder kan dan bijvoorbeeld de container niet uithalen omdat de vrijstelling verlopen is of überhaupt niet geregeld was. Er moet contact opgenomen worden met de klant die dan de zaken moet gaan regelen. Dit leidt tot vertragingen in het proces. Van deze transportrit maar ook van de transportrit die daar al achteraan gepland staat. Flinke vertragingen op één rit werken soms 2 of 3 dagen door in de planning.

5: Wachttijden op terminals

Wachttijden op of zelfs nog voor terminals zijn een grote ergernis voor vervoerders. De klant kan hier in veel gevallen ook niks aan doen. Regelmatig zijn de tijdslots vol en kun je als vervoerder gaan staan wachten voor de poort tot er een tijdslot beschikbaar is om überhaupt bij de container te komen. Lees meer hierover in ons uitgebreide blog. Terminals die sluiten vanwege storm, een ICT-storing of staking zijn helemaal funest. Daar heeft de planning dan de hele week mee te maken. De kans dat je in zo’n week een positief rendement rijdt met jouw wagenpark is zo goed als nihil.


Container vervoeren vraagt om samenwerking

Een container vervoeren vraagt om samenwerking. Samenwerking tussen de opdrachtgever en de vervoerder. Een vervoerder neemt een opdracht aan van een betalende klant en zal daarvoor een goede dienst moeten leveren. Echter, een vervoerder kan geen goede dienst leveren aan een opdrachtgever die zijn handelingen in het proces niet goed uitvoert. Die afhankelijkheid van elkaar wordt helaas wel eens vergeten. Dit blog van SKB Logistics is een oproep tot meer begrip voor elkaar en voor meer samenwerking. Beide partijen zullen hun eigen taken goed moeten uitvoeren om tot het gewenste resultaat te komen: een container die op tijd geleverd wordt zonder een groot aantal stresscontacten tussen de planning van de vervoerder en de planning van de opdrachtgever. SKB Logistics is een containertransportbedrijf dat werkt op basis van een goede samenwerking en wederzijds vertrouwen. Wij zijn van mening dat je in die situatie gezamenlijk iets opbouwt: stabiel transport, scherpe maar gezonde tarieven, elkaar verder helpen in lastige situaties (tekorten of overschotten of een vergeten spoedklus) en een veilige wegsituatie. Wij zijn geen prijzenduikers, we bieden niet op veilingsites. Goed transport voor een goede, scherpe prijs. Neem eens contact met ons op voor een offerte op maat: + 31 85-1117650 of info@skblogistics.nl.

bottom of page