Variabele prijzen bij de vervoerder: de verklaring

Wij, als wegvervoerder, krijgen vaak de vraag waarom het tarief van de transportrit regelmatig verandert. In deze blog gaan we in op de belangrijkste oorzaken hiervan in de huidige transportmarkt. De branche is namelijk behoorlijk in beweging. Diverse factoren spelen een rol zoals het aanbod van werk, de schaalvergroting in de zeevaart en capaciteitsproblemen bij terminals. SKB Logistics wil deze ontwikkelingen graag bespreekbaar maken.

Aanbod en schaalvergroting


De prijzen in wegtransport zijn onderhevig aan veranderingen. Door diverse oorzaken nu meer dan ooit. Als er veel containers te vervoeren zijn, zijn de prijzen hoog. Is er weinig werk, dan zijn de prijzen laag. Dat is eenvoudige marktwerking. Maar door de schaalvergroting in de zeevaart kunnen er in rustige tijden toch hele drukke piekmomenten zijn. De grotere schepen van tegenwoordig zetten in een keer 10.000 TEU op de kade in plaats van 2.000 of 5.000 TEU vroeger. De klant wil nog steeds zo snel mogelijk geleverd krijgen dus de 10.000 TEU moeten het liefst in twee dagen weggereden worden. Dat zorgt voor piekbelasting. En wat doen we met het wagenpark de rest van de dagen? Lees ook onze uitgebreide blog hierover.



Terminals en distributiecentra


Ook het verschil in de werkwijze van terminals en distributiecentra leidt tot prijsopdrijvende gevolgen. Veel grote terminals maken gebruik van tijdslots. Als vervoerder meld je je aan voor een bepaalde tijdperiode waarin je verwacht de container bij de terminal te halen. In drukke tijden of in tijden van piekbelasting zitten veel tijdslots helemaal vol. Het is spits tussen 14.00 uur en 18.00 uur bij de terminals. Het komt voor dat we om 11.00 uur ’s ochtends een tijdslot willen boeken om 16.30 uur en dat er dan al pas om 20.30 uur plek is. Een rendabele rit maken is zo haast niet te doen.

’s Nachts hebben ze plek over, kunnen vervoerders zo terecht. Alleen de distributiecentra waar de container worden geladen en gelost werken in West-Europa veelal niet 24 uur per dag. En daardoor kom je als vervoerder met veel transporten terecht in de spitsuren bij de terminals.

Chauffeurs en charters

Ook de beschikbaarheid van voldoende chauffeurs en charters heeft invloed op de prijs. Ook hier is het principe eenvoudig: voldoende chauffeurs en charters, de prijs blijft stabieler. Weinig chauffeurs en charters: prijzen kunnen sterk gaan stijgen. Het lastige is echter dat in rustige tijden veel charters andere sectoren of landen vinden om in te werken en dan vaak langdurig wegblijven van de West-Europese markt. En ook de nieuwe EU-regels betreffende het niet mogen overnachten in de cabine en het eenmaal in de vier weken een volledige week terug naar het land van herkomst, maakt de beschikbaarheid niet beter. En in de droogte van 2018 was werkelijk elk wiel van harte welkom in containervervoer. Hoe en tegen welke tarieven de goederen in een volgend droog jaar vervoerd moeten worden? Het zal een hele uitdaging worden.

En natuurlijk zorgt de prijs van diesel ook voor de nodige stijgingen en dalingen. Maar gezien de kwesties die hierboven beschreven zijn, is dit laatste punt dan een relatief eenvoudige kwestie.


Lastige oplossing voor deze kwestie

SKB Logistics is zich bewust van deze kwestie en wil met deze blog de kwestie graag inzichtelijk en bespreekbaar maken. Wij gaan graag met rederijen, vervoerders en opdrachtgevers in gesprek om de planning te optimaliseren. Neem eens contact op: +31 85 111 7655, e-mail: info@skblogistics.nl.