Laag tarief voor containertransport

Updated: Nov 27, 2020

De tarieven in containertransport zijn laag. Dit is al een aantal jaren zo. Het industrieel vervoeren van containers is een sluitpost op veel begrotingen van opdrachtgevers. Natuurlijk variëren de prijzen door bijvoorbeeld drukte of laag water (lees meer hierover in ons uitgebreide blog). Maar als we kijken naar het gemiddelde tarief dan is dat zeker 25% te laag voor een gezonde bedrijfsvoering. Welke factoren spelen hierin een rol? En waarom is dit een probleem? Dat bespreken we in dit blog.


Container transport: wat zijn de prijzen?

Bij one-way-vervoer zijn de tarieven voor import- en exportritten apart geprijsd. Importritten zijn simpel gezegd ritten van Rotterdam /Antwerpen naar steden in Duitsland zoals Mannheim, Frankfurt en Mainz bijvoorbeeld. Exportritten gaan van Ludwigshafen, Worth, Strassbourgh, Kehl (Duitsland) enzovoort terug naar Rotterdam/Antwerpen. Gemiddeld gezien ligt het tarief momenteel rond de € 1,00 per kilometer. Het gemiddelde tarief dat nu geldt wordt door de markt bepaald: vraag en aanbod. En in die bandbreedte zijn uitschieters naar boven en beneden. Deze tarieven zijn lager dan het bedrag dat de vervoerder eigenlijk nodig heeft.


Welke factoren bepalen de prijs?

  • De drukte van dat moment in de transportmarkt

  • Het aantal containers dat je boekt, in een keer of een vast aantal per week

  • De kwaliteit van het transportbedrijf: komen ze op tijd, rijden ze veilig en handelen ze alles administratief goed af

Kostprijs

Het gemiddelde tarief dat nu geldt wordt door de markt bepaald: vraag en aanbod. Maar wat moet een rit kosten? Uit welke onderdelen komt de kostprijs tot stand?

  • De kosten van het materieel: vrachtwagen, chassis, banden

  • De personeelskosten van de chauffeur

  • Brandstof

  • Indien men werkt met charters: de kilometerprijs van de charter

  • De kosten van de bedrijfsvoering: pand, bureaus, ict, personeelskosten van mensen op kantoor

  • Gewenste winstmarge

Vergoeding wachturen

Een treffend voorbeeld is de vergoeding voor een wachtuur: de tijd dat een vrachtwagen met chauffeur moet wachten op het uithalen van een container. Als vervoerder ontvang je daar ongeveer € 50,- voor. Maar laat eens thuis een wasmachine repareren. De voorrijkosten bedragen dan vaak als €75,-. Voor dat bedrag komt er een monteur in een busje. Een vrachtwagen met chassis en chauffeur heeft een heel ander kostenplaatje.

De gewenste winstmarge lijkt een luxe maar is eigenlijk van levensbelang. Zonder winst is er geen voorbestaan, geen geld voor investeringen en geen geld voor vernieuwing. Ga als transportbedrijf maar investeren in track-and-trace-systemen. Dat vraagt een flinke som geld van zomaar € 50.000,-. Als de bruto marge (niet eens de winst, nee marge) maar 4 cent per kilometer is, dan is dat een hele opgave. Met een gewenste winstmarge wordt nu niet eens gerekend.


Rijden onder de kostprijs

Container transport is ook zeer conjunctuurgevoelig. Dat weten we allemaal. Een nieuwe crisis of onrust op de wereldmarkt merken wij als eerst. Er zijn dan ook altijd transportbedrijven die het moeilijk hebben. Door verlies van klanten, ziekte, pech met materieel, een verkeerde kostenstructuur. In zo’n situatie rijdt een vervoerder vaak onder de kostprijs om het verlies dan maar beperkt te houden. En dat leidt al een tijd tot ongezonde situaties: een neerwaartse prijsspiraal. De prijzen voor internationaal wegvervoer zijn dit jaar gedaald, vooral de eerste helft van het jaar. De kosten zijn echter gestegen (voetnoot 1) met gemiddeld 4%. In een branche waar de marges al flinterdun zijn, is dit haast een onmogelijke opgave.


Het belang van een goede samenwerking

SKB Logistics is een container transport bedrijf dat werkt op basis van een goede samenwerking en wederzijds vertrouwen. Wij zijn van mening dat je in die situatie gezamenlijk iets opbouwt: stabiel transport, scherpe maar gezonde tarieven, elkaar verder helpen in lastige situaties (tekorten of overschotten of een vergeten spoedklus) en een veilige wegsituatie. Wij zijn geen prijzenduikers, we bieden niet op veilingsites. Goed transport voor een goede, scherpe prijs. Neem eens contact met ons op voor een offerte op maat: + 31 85-1117650 of info@skblogistics.nl.


Voetnoot 1: https://www.logistiek.nl/distributie/nieuws/2019/10/kosten-wegvervoer-dit-zijn-de-stijgingen-voor-2019-en-2020-101169824 Artikel op basis van branchecijfers van TLN.

SKB Logistics

SKB Logistics

Ridderkerk, The Netherlands

+31 85-111 76 55

info@skblogistics.nl

  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Youtube Icoon
  • Black Pinterest Icon