top of page

Containertransport in de knel door tijdsloten bij terminals

Dagelijks vervoert SKB Logistics veel containers naar Duitsland, België, Luxemburg en Zwitserland. De precieze prijs is afhankelijk van drukte in markt: het spel van vraag en aanbod. SKB vervoert op one-way-basis. De import- en exportritten zijn apart geprijsd. Er is alleen een knelpunt in de keten dat steeds lastiger wordt. Namelijk de tijdsloten bij terminals. Hoe zit dat? Dat bespreken we in dit blog.


Hoe vervoer ik snel een container naar Duitsland?

Elke klant wil zijn container zo snel mogelijk hebben zodra de boot in de haven van Rotterdam of Duitsland aanlegt. De boten worden steeds groter. Vroeger kwam er 3 schepen met elk 6.000 tot 8.000 TEU verspreid door de week. Nu komt er één schip van 20.000 tot 24.000 TEU. En die containers moeten het liefst binnen 48 uur van de terminal af, anders moet de klant extra betalen. Maar de terminals hebben niet voldoende uithaalcapaciteit voor die 48 uur. En dus werken ze met tijdsloten om chaos op het terrein te voorkomen.


Containertransport met de vrachtwagen en tijdsloten

Vervoerders, zoals wij, reserveren een tijdslot. In dat tijdslot kun je jouw container afhalen. Maar de tijdsloten in piekmomenten zitten dus snel vol. Er is simpel weg te weinig capaciteit. Het komt dus regelmatig voor dat de vervoerder om 15.00 uur zou kunnen laden of lossen op de terminal maar dat hij pas om 20.00 uur terecht kan omdat er dan pas een tijdslot vrij is. Dan sta je als vervoerder 5 uur te wachten buiten de terminal. Die uren krijgen vervoerders nu niet vergoed. Pas met een interchangedocument van de terminal kun je wachturen declareren bij de klant. Daar zit dus een eerste manco in het systeem.


Maar door die 5 uur wachten is ook de rest van jouw planning met die vrachtauto verprutst. Al snel komt dan de 9 of 11 uur verplichte rust aan één stuk in beeld op een moment dat je dat niet wil hebben. Maar daar kun je door de huidige regelgeving niet mee schuiven. Dit is manco 2. Hierdoor brengen de vrachtauto’s te weinig op en zou de prijs per kilometer omhoog moeten (lees hierover ons uitgebreide blog). Maar door de sterke piek- en dalmomenten door de grotere schepen is er altijd wel een vervoerder die regelmatig duikt met de prijzen.


Maar dan moet je toch gewoon het containertransport anders plannen?

Dit horen wij als vervoerder veel. ‘Dan plan je toch gewoon anders?’ Dat is logisch gedacht maar niet makkelijk gedaan. Transportplanners hebben 40, 60 of 80 auto’s te begeleiden. Tijdsloten boeken wordt steeds ingewikkelder voor piekmomenten. Eerst kon je 4 uur van tevoren boeken voor een tijdsblok van 3 uur. Maar nu mag je maar één uur van tevoren boeken voor een tijdslot van maximaal 1 uur. Dat vraagt veel meer precisie en tijd. Maal 40. Of 60 auto’s.


De terminals kunnen of willen niet uitbreiden en krijgen geen stimulans om daar verandering in te brengen. Er is geen financiële of organisatorische prikkel. De tijd dat één terminal vooral werkte met één rederij is voorbij. Bij elke terminal komen talloze containers van meerdere rederijen aan, gecombineerd op één boot. De vervoerder of klant kan dus niet meer één rederij aanspreken om eens goed de problematiek door te spreken met de terminal om zo meer ruimte te creëren. Het speelveld is versnipperd.


‘Kom gewoon ’s nachts’, zegt de terminal. Plek zat. Dat zou een mooie oplossing zijn. Helaas zijn veruit de meeste laad- en losplaatsen van de klant aansluitend in de rit dan niet open. Het sluit in de meeste gevallen gewoon niet aan. Ook een tussenstap van de containers ’s nachts uithalen naar een depot is veel klanten een te dure optie. Wegtransport blijft een sluitpost in veel begrotingen.



Containervervoer op basis van goede samenwerking

Natuurlijk laten we ons als SKB Logistics hierdoor niet uit het veld slaan. Het is jammer dat je als vervoerder in deze kwestie tussen wal en schip valt. Dat snelle leveringen hierdoor onder druk staan. Wij zijn een containertransportbedrijf dat werkt op basis van een goede samenwerking en wederzijds vertrouwen. Wij zijn van mening dat je in zo’n situatie gezamenlijk iets opbouwt: stabiel transport, scherpe maar gezonde tarieven, elkaar verder helpen in lastige situaties (tekorten of overschotten of een vergeten spoedklus) en een veilige wegsituatie. Wij zijn geen prijzenduikers, we bieden niet op veilingsites. Goed transport voor een goede, scherpe prijs.


Neem eens contact met ons op voor een offerte op maat: + 31 85-1117655 of info@skblogistics.nl.

bottom of page